De prijs van vliegen

1 lesuur

Op vakantie met het vliegtuig! Lange rijen bij de check-in balies om de enorme stroom aan toeristen naar hun vakantiebestemming te brengen. Voor veel mensen is het een manier om stoom af te blazen. Helaas blijkt dat vliegen heel schadelijk is voor het milieu, met name de CO2-uitstoot. Om deze reden zou het vliegen minder aantrekkelijk gemaakt moeten worden. Een voorbeeld om dit te doen is via een vliegbelasting.

In 2007 werd door de Nederlandse overheid een vliegbelasting ingevoerd op vliegtickets binnen de Europese Unie van € 11,25. Op vliegreizen buiten de Europese Unie was de belasting € 45 per ticket.

Lees de artikelen Ander vervoer van het thema Van alles te doen en Subsidie en belasting van het thema Iedereen praat mee.

1. Zijn deze belastingen hoog genoeg voor jou om niet meer te vliegen?

2. Hoe hoog moet een vliegbelasting voor jou zijn om niet meer te vliegen? Geef aan waarom een belasting zo hoog moet zijn.

Uit onderzoek van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu bleek dat een vliegbelasting van € 11,25 per ticket al grote gevolgen had… maar niet voor het milieu! In totaal besloten in 2007 al ruim 400.000 Nederlanders om niet meer te vliegen via Nederlandse luchthavens, maar te vliegen via Zaventem in Brussel of Düsseldorf. België en Duitsland hadden namelijk geen vliegbelasting.

3. Leg uit dat de vliegbelasting geen effect heeft gehad op de totale milieuschade.

De Minister van Infrastructuur en Milieu wilde door middel van de vliegbelasting de economie vergroenen en de luchtkwaliteit verbeteren. De vliegbelasting had voor extra belastinginkomsten moeten zorgen, maar uiteindelijk liep de Nederlandse Staat 1,2 miljard aan belastingopbrengsten mis. In 2009 werd daarom de belasting weer afgeschaft.

4. Leg uit hoe het kan dat de belastingopbrengsten door een extra belasting juist met 1,2 miljard zijn afgenomen.

De krant NRC publiceerde in 2018 een onderzoek van Natuur & Milieu. Daaruit blijkt dat de prijs van een vliegticket inclusief een compensatie voor de milieuschade gemiddeld € 318 euro moet kosten (tegenover een prijs van € 195 zonder compensatie voor de milieuschade). In 2021 wil de Nederlandse overheid opnieuw een vliegbelasting invoeren omdat de milieuschade te groot wordt. De Nederlandse overheid wil dat de vliegbelasting dit keer wel het juiste effect heeft: meer belastingopbrengsten en een schoner milieu!

5. Discussieer met elkaar en schrijf een aantal voorwaarden op zodat de nieuwe vliegbelasting ervoor zorgt dat:
- er minder gevlogen wordt
- de belastingopbrengsten toenemen
- de totale CO2-uitstoot zal dalen

Mogen wij
cookies plaatsen?
EnergieGenie bevat functies welke afhankelijk zijn van cookies.
Ik accepteer alle cookies
Ik accepteer alle cookies
Ik accepteer alle cookies
Ik accepteer alleen noodzakelijke cookies