Subsidie en belasting

Over gedrag, vliegtickets en accijns

De overheid heeft verschillende instrumenten om ons gedrag te veranderen. Ze kan dingen verbieden, aanmoedigen of ontmoedigen. Zo is er sinds 2018 een verbod om in nieuwbouwwoningen gas te installeren. Eigenaren van bestaande woningen hebben tot 2050 de tijd om van het gas af te gaan. Om over te schakelen op elektrisch koken en/of een warmtepomp zijn verschillende subsidies beschikbaar. Daarmee moedigt de overheid dus aan om over te stappen van fossiele op duurzame energie.

In 2021 is de vliegbelasting ingevoerd door het kabinet. Dit bedrag is inmiddels opgelopen tot €29,05 per vliegticket per 1 januari 2024. Toch is het maar de vraag of deze maatregel helpt. Want hoewel duurdere tickets leiden tot minder vliegen, gaan mensen juist meer vliegen wanneer ze welvarender worden. Zo maakt 8 procent van de bevolking 40 procent van de vliegreizen. Er zijn verschillende ideeën om dit probleem op te lossen. Denk bijvoorbeeld aan een progressieve vliegbelasting waarbij de belasting tot aan de vierde vlucht verdubbeld. Dus €29,05 belasting op de eerste vlucht, €58,1 op de tweede vlucht, €116,2 op de derde en €232,4 op de vierde vlucht. Dit blijft vervolgens de belasting voor toekomstige vluchten.

Ook autorijders betalen belasting. Denk aan accijns (verbruiksbelasting) en de motorrijtuigenbelasting wanneer je een auto op jouw naam zet. Mensen met een elektrische auto betalen echter geen motorrijtuigenbelasting in 2024. Elektrisch rijden is beter voor het milieu en op deze manier wil de overheid dat stimuleren.

Bronnen: Belastingdienst, NOS, Rijksoverheid.

Meer weten?

Hoe nuttig is een vliegbelasting?

Mogen wij
cookies plaatsen?
EnergieGenie bevat functies welke afhankelijk zijn van cookies.
Ik accepteer alle cookies
Ik accepteer alle cookies
Ik accepteer alle cookies
Ik accepteer alleen noodzakelijke cookies