Grote bedrijven
Over boodschappen, beleggers en greenwashing
Overal om je heen zie je bedrijven in beweging komen op het gebied van de energietransitie. Autofabrikant Tesla is een voorloper op het gebied van de productie van elektrische auto’s. Steeds meer automerken zien in dat elektrische aandrijving de toekomst heeft. Ook boodschappenbezorgers maken gebruik van elektrische auto’s (wat niet wegneemt dat zelf je boodschappen doen op de fiets nog duurzamer is). Sinds 2017 rijden alle treinen van NS op stroom afkomstig van windenergie.
Ook sommige oliebedrijven hebben het licht gezien. BP bijvoorbeeld stelt zich tot doel de uitstoot van zijn eigen activiteiten in 2050 tot nul terug te brengen en de uitstoot van zijn energieproducten te halveren. Andere oliebedrijven gaan vrolijk door met boren naar olie, maar voelen steeds meer druk van beleggers die zich zorgen maken over het klimaat of hun portemonnee.
Veel energiebedrijven nemen hun verantwoordelijkheid in de energietransitie. Ze tonen steeds meer groene ambities. In advertenties zie je windmolens en zonneweiden. Wanneer zo’n bedrijf zulke beelden alleen als reclame gebruikt en ondertussen helemaal geen duurzame bedoelingen heeft, spreek je wel van greenwashing. De Britse krant The Guardian stopte om die reden begin 2020 met het plaatsen van advertenties van olie- en gasbedrijven.