Racen op zonne-energie

Ook de Nuna1, -2 en -4 wisten de race op hun naam te schrijven. De laatste Nederlandse winnaar was de Nuna7, in 2013. Een verbeterde versie van deze auto won in 2014 een achtdaagse race in Zuid-Afrika. Dat was een perfecte voorbereiding op de World Solar Challenge 2015 in Australië, waar het Nuon Solar Team met de Nuna8 weer de trofee mee naar huis willen nemen. Volg de avonturen van het Nuon Solar Team op hun website.

World Solar Challenge

De belangrijkste race voor zonnewagens is de World Solar Challenge in Australië. Elke twee jaar proberen teams uit allerlei landen de 3021 kilometer door de woestijn zo snel mogelijk af te leggen. De World Solar Challenge is bedacht om het onderzoek naar rijden op zonne-energie aan te moedigen en bekender te maken. Dat lukt: de race krijgt altijd veel aandacht in de media en in het begin werden de wagens elke twee jaar weer sneller.
Toen de Verenigde Staten in 1987 de eerste World Solar Challenge wonnen reden ze 67 km/u gemiddeld. In 2005 haalde de Nederlandse Nuna3 een gemiddelde van bijna 103 km/u. Omdat de organisatie bang voor ongelukken was, paste het de regels aan. Daardoor zal de Nuna3 altijd de snelste winnaar blijven. Ook de Nuna1, -2 en -4 wisten de race op hun naam te schrijven. De laatste Nederlandse winnaar was de Nuna7, in 2013. Dit jaar is er ook een race in Zuid-Afrika. Een team van knappe koppen verbetert de Nuna7 om daarna 8 dagen door Zuid-Afrika te racen. Dit is een unieke kans ter voorbereiding op de World Solar Challenge 2015 in Australië, waar het Nuon Solar Team weer de trofee mee naar huis willen nemen. Volg de avonturen van het Nuon Solar Team op hun website.

Het Nuon Solar Team

Elke Nuna zonnewagen is gebouwd door het Nuon Solar Team. Dit is een team speciaal geselecteerde studenten van de Technische Universiteit Delft. Het Nuon Solar Team houdt zich een jaar lang alleen maar bezig met het bouwen en testen van de snelste zonnewagen. Ook tijdens de race is het hele team nodig om deze topprestatie te leveren. Verschillende chauffeurs wisselen elkaar af. Er rijden verkenningsauto's voor en achter de Nuna. Eén student adviseert vanuit een volgauto wat de beste snelheid is, gezien de inhoud van de accu, de hoeveelheid zonlicht en de omstandigheden onderweg. Om vijf uur 's middags moeten alle auto's stoppen en zorgt een vrachtwagen voor de benodigde kampeerspullen en reserveonderdelen. De auto wordt op zijn kant in de zon gezet en monteurs kijken de auto na en repareren hem waar nodig.

De uitdaging

De auto's die meedoen aan de World Solar Challenge moeten aan een aantal regels voldoen. Ze mogen bijvoorbeeld niet groter zijn dan 4,50 bij 1,80 meter en zich netjes aan de verkeersregels houden. Sinds 2007 moet de bestuurder min of meer rechtop in de auto zitten en sinds 2013 moeten alle zonnewagens vier wielen hebben. En natuurlijk de belangrijkste regel: de enige energiebron is de zon. Om de Wold Solar Challenge te winnen moet je auto dus heel efficiënt zijn:

  • hij moet zo veel mogelijk zonlicht vangen en omzetten in elektriciteit
  • hij moet zo min mogelijk last hebben van de wind (aerodynamisch)
  • de motor moet heel zuinig zijn
  • de accu moet veel energie op kunnen slaan
  • de auto moet heel licht zijn.

Van zonlicht naar stroom

De zonnecellen op de Nuna7 zijn een stuk beter dan die op de zonnepanelen van de meeste huizen. Ze zijn speciaal gemaakt voor plekken met weinig ruimte, zoals satellieten en ruimtesondes. Zonnecellen zijn heel dun en bestaan uit twee laagjes silicium. Als er licht op de zonnecellen schijnt, gaat er tussen de twee laagjes een elektrische stroom lopen. Via kabeltjes gaat de stroom naar de accu, die weer energie levert aan de motor. Het is moeilijk om al het zonlicht dat op de zonnecel valt om te zetten in elektriciteit. De zonnecellen op de Nuna7 benutten 22,5% van het zonlicht. De meeste zonnepanelen maar rond de 15%.

Download infographic