Ander vervoer

Over kinderschoenen, de hyperloop en Formule E

Rijden, varen of vliegen op een verbrandingsmotor draagt fors bij aan klimaatverandering. Daarom zie je steeds meer elektrische auto’s, krijgen schepen hypermoderne zeilen om zuiniger te varen en zijn er voorzichtige pogingen om elektrisch te vliegen. Vanwege het gewicht van de accu staat elektrisch vliegen nog in de kinderschoenen. Investeringen in internationale treinen moeten de trein een volwaardig alternatief voor middellange vluchten maken.

Ondertussen werken verschillende teams aan de ontwikkeling van de hyperloop. Dat is een systeem waarbij capsules met een snelheid van zo’n 1000 km/u door een bijna luchtledige buis reizen. Het is de bedoeling om op deze manier grote steden met elkaar te verbinden. Voor afstanden tot 1000 kilometer is de hyperloop dan een serieuze concurrent voor het vliegtuig, met veel minder uitstoot.

De opmars van de elektrische auto is onstuitbaar. Als duurzamer alternatief voor de Formule 1 is er nu de Formule E. De elektrische raceauto’s halen een topsnelheid van 280 km/u. De zonnewagens die elke twee jaar de World Solar Challenge in Australië rijden, kunnen 180 km/u. Maar het gaat natuurlijk om de reikwijdte. Dat geldt zeker voor de commerciële markt. Vanaf €149.000 kun je nu de Lightyear One reserveren, de eerste elektrische auto die zich (deels) oplaadt met zonnecellen.

Meer weten?

Hoe lang racet Nederland al in Australië?

20 jaar zonneauto’s: hoe is de techniek veranderd?

Hyperloop in Nederland?

Mogen wij
cookies plaatsen?
EnergieGenie bevat functies welke afhankelijk zijn van cookies.
Ik accepteer alle cookies
Ik accepteer alle cookies
Ik accepteer alle cookies
Ik accepteer alleen noodzakelijke cookies