De toekomst van de auto


Nog niet zo lang geleden vonden we de elektrische auto maar een onhandig ding. Daar komt snel verandering in. Op steeds meer plaatsen zie je auto's elektriciteit tanken. Ondertussen dienen ook andere technieken zich aan. Wat dacht je van een auto die rijdt op waterstof, suikerriet of alleen maar zonlicht?

Rijden op stroom

De elektrische auto heeft veel voordelen. Hij is stil en hij stoot geen CO2 uit. Maar vergeet niet dat hij zijn elektriciteit ergens vandaan moet halen. Als die van een gas- of kolencentrale komt helpt het weinig tegen klimaatverandering. Al is het natuurlijk wel fijn dat er geen uitlaatgassen uitkomen. Het beste is dus als de stroom voor elektrische auto's van duurzame bronnen komt.
Het probleem bij elektrische auto's was altijd dat ze niet ver kwamen op één opgeladen accu. Voor vervoer in de stad waren ze wel geschikt, maar een langere reis is geen pretje als je elke 200 kilometer moet opladen en dat opladen ook nog een eeuwigheid duurt. Maar langzaam komt hier verandering in. De auto's komen steeds verder en het opladen gaat steeds sneller. Ook grote merken storten zich nu op de markt voor elektrische auto's De Tesla heeft zich zelfs tot doel gesteld om de auto met een gewone verbrandingsmotor overbodig te maken.

Rijden op waterstof

Maar het kan nog schoner. Wat dacht je van de waterstofauto? Uit de uitlaat komt alleen maar waterdamp. Dat is hetzelfde spul als wat boven een pan kokend water hangt. Maar ook hiervoor geldt: je hebt wel energie nodig om waterstof te maken. Pas als dat groene energie is, heb je echt een duurzame auto. Er zijn nog wel wat meer nadelen: waterstof neemt veel plek in, dus heeft de auto een flinke tank nodig, en het tankstation ook. Bovendien moeten er genoeg tankstations zijn waar je waterstof kunt tanken. Maar net als bij de elektrische auto komen er daar steeds meer van. En ook hier beginnen grote automerken kansen te zien. Dus wie weet staat over tien jaar bij jullie ook een waterstofauto voor de deur.

Rijden op planten

In Brazilië is het al heel gewoon. Daar maken ze brandstof van suikerriet. In een fabriek persen ze het sap eruit en laten het gisten. Zo ontstaat ethanol. En daar kan een auto op rijden. Bij het verbranden van ethanol komt wel CO2 vrij. Maar door nieuw suikerriet te planten wordt ook weer CO2 opgenomen. Dus komt er geen extra CO2 in de lucht. Een nadeel is wel dat voor het verbouwen van suikerriet veel ruimte nodig is. Dit gaat soms ten koste van landbouwgrond of oerwoud.

Rijden op zonlicht

Elke twee jaar rijden in Australië auto's uit de hele wereld een bijzondere race. Welke zonnewagen legt de 3021 kilometer door de woestijn het snelst af? De Nederlandse Nuna heeft de race al vijf keer gewonnen. De World Solar Challenge is bedacht om het onderzoek naar rijden op zonne-energie aan te moedigen en bekender te maken. Dat lukt: de race krijgt veel aandacht in de media en de auto's worden steeds efficiënter en gestroomlijnder. Misschien helpt dat om deze techniek straks ook op gewone auto's toe te passen.
Meer lezen ...

testla-plus

 

De Nuna zonnewagen is zijn tijd ver vooruit

 

luna carDe World Solar Challenge in Australië is de belangrijkste race voor zonnewagens. Elke twee jaar proberen teams uit allerlei landen de 3021 kilometer door de woestijn zo snel mogelijk af te leggen. Toen de Verenigde Staten in 1987 de eerste World Solar Challenge wonnen reden ze 67 km/u gemiddeld. In 2005 haalde de Nederlandse Nuna3 een gemiddelde van bijna 103 km/u. Omdat de organisatie bang voor ongelukken was, paste het de regels aan. Daardoor zal de Nuna3 altijd de snelste winnaar blijven..